PERIDONTOLOJI
(Diş Eti Hastalıkları)

Diş Eti Hastalıkları Tedavisi

Periodontoloji, dişleri çevreleyen, dişin tutunmasını sağlayan yumuşak (periodontal ligament, diş eti) ve sert dokuların (kemik, sement) hastalıklarıyla ve tedavileriyle ilgilenen diş hekimliği dalıdır. Erken dönemde ve doğru tedavi edilmeyen diş eti hastalıkları kemik-diş kayıplarına ve bazı sistemik hastalıkların ortaya çıkmasına sebep olabilir. Sağlıklı bir ağız için, günlük ağız bakımı işlemleri ile (diş fırçalama – diş ipliği kullanma – ağız bakım suyu) bakteriyel diş plağının uzaklaştırılması gerekmektedir. Düzenli diş hekimi kontrollerinin yapılması önemlidir.

PERİODONTOLOJİ (DİŞ ETİ HASTALIKLARI)

İltihabi hastalık sadece dişetini etkilemiş ise “Gingivitis”, dişeti altındaki kemiği de etkilemiş ise “Periodontitis” adını alır. Bazı kişilerde gingivitis tedavi edilmezse periodontitise dönebilir ve periodontitisin tedavi edilmediği durumlarda ise kemik kaybı sonucu zamanla dişlerde sallanma ve diş kayıpları oluşabilir.

Dişeti hastalığına sahip bireylerde; dişetlerinde kızarklık, şişlik, kaşıntı hissi ve genellikle fırçalama sırasında kanama, ağız kokusu, dişlerin yer değiştirmesi ve uzaması, dişeti çekilmesi gibi belirtiler görülebilir. Bu belirtiler arasında en sık görüleni dişeti kanamasıdır.

Tüm dişeti hastalıkları için ilk aşama diştaşı temizliği yapılması ve optimum ağız hijyeninin sağlanmasıdır. Hastalığın ileri seviyelerinde tedavi antibiyotik kullanımı ve cerrahi tedaviler ile devam ettirilebilir. Sadece dişetini etkilemişse, diş taşı temizliği yapılması ve iyi bir ağız hijyeninin sağlanması yeterlidir. Diş taşı temizliği diş yüzeyinde biriken diştaşları, plak ve renkleşmelerin özel aletler yardımıyla uzaklaştırılması işlemidir ve sağlıklı ağızlarda bile 6 ayda bir düzenli olarak yapılmalıdır.

Diş taşı temizliği ağrılı bir tedavi değildir. İşlem sırasında titreşimli cihazlar ile diş taşları diş yüzeyinden uzaklaştırılır. Diş taşı temizliği diş yüzeyine zarar vermez. Aksine diş taşı temizliği ile diş yüzeyindeki birikintilerin uzaklaştırılması ve diş ve kök yüzeyinde pürüzsüz bir yüzey elde edilmesi amaçlanır. Diş taşı temizliğinin diş yüzeyine herhangi bir zararı olmadığı gibi, temizletilmemesi zamanla diş kaybına neden olabilir.

Dişetinin kök yüzeyini açıkta bırakarak kök ucuna doğru çekilmesidir. Dişeti çekilmesi sonucu dişlerde hassasiyet, kök çürükleri ve estetik sorunlar oluşabilir.

Dişeti çekilmeleri olan hastalarda; hekiminiz ilk aşamada çekilmenin nedenini saptar ve ortadan kaldırmak için tedavi uygular. İkinci aşamada dişeti çekilmeleri ile açığa çıkan kök yüzeyleri cerrahi yöntemlerle kapatılabilmektedir.

Dişeti hastalıkları kalp krizi, felç, akciğer hastalıkları, diyabet ve erken doğum/düşük doğum ağırlığı gelişiminde önemli bir risk faktörüdür. Sigara, diş eti hastalıklarını arttırmaktadır.