Hamilelikte Diş Hekimliği

“HAMİLELİK ÖNCESİNDE AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞININ ÖNEMİ!”

Hamilelik öncesi tedavi edilmemiş ciddi dişeti rahatsızlıkları olan kadınlarda erken doğum veya düşük doğum kilolu bebek sahibi olma riski söz konusudur. Bu sebeple hamilelik öncesi iyi bir ağız hijyeni sürekliliğinin kazanılmış olması ve dişeti tedavilerinin yapılması sağlıklı bir gebelik süreci için önemlidir.

Hamileliğin özellikle ilk dönemlerinde görülen kusma şikayetleri, ağız içinde asidik bir ortam oluşturarak dişlerde asit aşınmalarına, hassasiyetlere ve zamanla çürüklere yol açabilir.

Yanlış bir uygulama olan; özellikle kusmayı takiben hemen dişleri fırçalamak diş yüzeyindeki aşınmaların artmasına sebep olabilir. Kusma sonrası ağız bol su ile çalkalanmalı ve dişler ve ağız içerisi yarım saat sonra fırçalanmalıdır.

HAMİLELİKTE DİŞ HEKİMLİĞİ

Gebelikte ağız içerisinde oluşan enfeksiyonlar erken doğuma ve/veya bebeğin düşük kilolu doğmasına yol açabilmekte ve gebelik sürecini zorlaştırabilmektedir. Gebelik planlayan anne adaylarının diş hekimi kontrolünden geçmesi ve gerekli tedavileri yaptırması çok önemlidir. Bu şekilde sorunsuz ve diş sağlığı açısından stressiz bir hamilelik dönemi geçirebilirsiniz.

Hamilelik döneminde hormon seviyelerindeki ani artışlar dişeti iltihaplarına eğilimi artırır. Hamilelik döneminde sık yemek tüketimi ve ağız hijyeni eksikliği sebebiyle; dişler ve dişetleri üzerinde biriken bakteri plağı yeterince temizlenemezse kolaylıkla dişeti iltihabı (dişetlerinde şişlik, kanama, kızarıklık), dişetinde hamilelik tümörü(iyi huylu) gelişebilir.

Gebelik döneminde ağız içinde meydana gelen değişiklikler nedeniyle yaşanabilecek sorunlara engel olmak için hamileliğiniz boyunca her üç ayda bir diş hekimi kontrolünüzü yaptırmalısınız.

Genellikle hamileliğinizin 3. ve 6. ayları arasında(İkinci üç aylık dönem) diş tedavileriniz ve diş taşı temizlikleriniz yapılabilir. Gebeliğin ilk üç ayında bebeğiniz organ gelişimleri göstermektedir. Bu dönemde ağız içerisinde oluşan bir bakteri bebeğin organ gelişimini olumsuz yönde etkileyebilir, gereksiz işlemler düşüğe sebebiyet verebilir. Üçüncü üç aylık dönemde ise bebek anne karnında oldukça büyümüştür ve doğum zamanı yaklaşmıştır. Anne koltuğa rahat oturamaz ve aşırı stres erken doğuma neden olabilir. Gebeliğin ilk ve son üç aylık döneminde ise sadece acil tedaviler gebeliğinizin takibini yapan kadın doğum uzmanınızla birlikte planlanarak yapılabilir.

Anne adayının herhangi bir alerjisi yoksa ve hamileliğin seyrinde bir problem yoksa kadın doğum uzmanınızla görüşülerek gerekli durumlarda anestezi yapılabilir.

Diş hekimliğinde röntgenlere verilen radyasyon miktarı çok az ve ayrıca karın bölgesine de çok yakın değilse de gelişmekte olan bebeğin ışın almasını önlemek için mutlaka kurşun önlük kullanılması gerekir. Eğer çok gerekli ise ağız içerisinde 1-2 film alınabilir. Yine de mümkün oldukça röntgen ışınından kaçınılması gerekir.